Ken@ali DiRiKU

My photo
Kuala Lumpur, Guest it, Malaysia
aku bercerita apa yg ku rasai dan lihat sepanjang ku menghela nafas di atas muka bumi ALLAH ini semoga penghayatan ku ini terus di berkati amin..............

Friday, March 26, 2010

persoalan kehidupan???

terdetik aku menulis utk malam ini seteleh membacakan sebuah cerita dari dasar hati seorang teman yang aku anggap cukup ceria di universiti aku, benar aku terkejut dan aku fahami betapa peritnya apabila kemurungan itu datang dari dalam diri kita, susah untuk melupakan apa yang di rasa persoalan terus tertanya dalam kehidupan kita adakah harus kita mebcari jawapan atau kita harus meninggalkan persoalan tanpa jawapan.....hurmm... byk yang manusia kalut dalam mencari jawapan kepada sesebuah persoalan....air mata dan duka sering menjadi peneman kepada diri kita dalam melyari bahtera sebuah kehidupan, tapi sampai bila? kita ingin terus berduka?. Jawapan sebenarnya telah ada dalam diri kita cuma kadang2 kita kalut untuk meneruskannya kerana diri kita sendiri tak pasti tindakan dan jawapan yang kita pilih. Manusia hanya pandai mengkritik dan menyalahkan kehidupan, namun perasan kah mereka kadang kala persoalan itu berbangkit jua dalam jiwa mereka cuma ego dan sikap hasad dengki lebih menguasai segala, ya benar aku pernah juga berduka dan sehinggakan aku kalut untuk membiarkan duka aku itu menguasai persekitaran ku yg selesa, aku sering memendamkan duka dan pancarkan gembira, adakah aku seorang hipokrit?, entahlah aku sendiri kalut dalam menyatakan jawapan kehidupan ini, hanya yg bisa mengubati duka hanyalah diriku sendiri tiada yang lain. Aku menghayatkan kehidupan ini dari mata penglihatan ku sendiri, kerana aku menggangap persekitaran aku adalah cermin dalam membentuk peribadi ku kerana aku tak bisa melihat apa yang aku lakukan tapi kritikan org lain itulah yg mengajar ku erti dan jawapan kepada kehidupan. Tak perlu melenting dan tak perlu amarah kerana kehidupan itu kita yang mereka benar kata william sheakspeare "dunia adalah pentas lakonan dan kita adalah pelakonnya, skrip sudah jelas tertulis dan peranan watak kita dalam mengharunginya" konteks ayat yg cukup luas dalam menyatakan persoalan kehidupan ini namun aku percaya sekiranya kita mendengar, melihat dan menghayati kita akan jumpa jawapannya kerana tiada sesuatu yg berlaku itu tanpa sebab macam kejadian lagit dan bumi juga seperti itu juga manusia khilaf dalam segalanya tapi harus diingati bagaimana pun mencari kehidupan janagan sampai terlepas dari tali pegangan-NYA kerana menyoroti kehidupan itu terlalu byk panca robanya sehinggakan kadang kala kita jatuh terus kebawah namun kita harus kuat utk bangkit kembali kerana hidup ni putaran roda yg indah hargai setiap detik dalam kehidupan ini kerana kemanisa hidup itu adalah dtg dari sorotan kitab kehidupan diri sendiri......................

No comments: